40 – Introductie: Gebed En Voorbede

🕗 Periode 3 / Dag 40 – 🌲Pad 11. Gebed En Voorbede   –   📌 Rom. 1:16  | 

📖 Lucas 11:1-13 (Onze directe telefoonverbinding met God)

De schrijver Oswald Chambers heeft gebed eens beschreven als “de manier waarop je leven met God wordt gevoed. Onze Heer Jezus was voortdurend in contact met zijn Vader.” Als dochters en zonen van God hebben wij hetzelfde grote voorrecht. Onze hemelse Vader, de Schepper van het universum, wil ook graag altijd met ons in contact zijn. Door de gave van gebed kunnen wij met God praten op elk moment van de dag of nacht. We hoeven geen afspraak te maken! Maar opmerkelijker is nog dat hij ons de mogelijkheid heeft gegeven om Hem te horen en dat Hij ons antwoordt.
Deze open toegang naar God werd met een hoge prijs betaald: de dood van Jezus Christus, Zijn Zoon. Door Zijn dood en opstanding scheurde het gordijn van zonde wat ons scheidde van God. Nu kunnen we onze gedachten, onze meditaties en onze stem tot Hem te richten en we hebben direct contact met de Koning der Koningen! Dit zou op zichzelf al meer dan genoeg zijn, maar er is meer! Wanneer we groeien in onze relatie met God, kunnen we een nieuwe dimensie van gebed binnengaan te weten: voorbede. In voorbede hebben we de mogelijkheid om met God samen te werken zodat onze families, andere mensen, steden en landen gezegend worden. Dit gebed is een krachtig wapen in geestelijke oorlogsvoering zodat wij kunnen meehelpen om degenen vrij te zetten die geestelijk gebonden zijn. Een voorwaarde is echter dat wij dezelfde bedoelingen hebben als God. De Bijbel beschrijft ook andere aspecten van deze kostbare gebedsrelatie in intieme termen. Het Onze Vader (Matt. 6:9) geeft een teder voorbeeld van ons als kinderen die onze liefdevolle hemelse Vader aanspreken als papa. In Openb. 21:2 wordt onze relatie met God nog meer intiem als we worden beschreven als de bruid van God. In zo’n speciale relatie is gebed een vreugde en even natuurlijk als ademen. God dwingt ons nietom te we bidden. Hij nodigt ons uit om dichtbij Hem te komen en tijd met Hem door te brengen. Hij houdt van ons en omdat wij ook van Hem houden, vinden we het fijn om bij Hem te zijn, zonder meteen een hele wensenlijst mee te nemen.
In de populaire musical ‘Fiddler on the roof’ praat de ster Tevye tegen God op een herkenbare manier. Tevye heeft een conversatie met God die eerlijk, persoonlijk en grappig is. De nederige Joodse melkboer conversaties met God lijken meer op het gebedsleven dat Jezus ons toonde dan de wettische gebeden van godsdienstige mensen. We zijn allemaal in verschillende niveaus van ons christelijk geloof en ons gebedsleven zal ook even verschillend zijn. De meesten van ons zullen het gevoel hebben dat we nooit genoeg bidden. Er is echter geen regel hoe lang of hoe vaak we zouden moeten bidden. Over Jezus zelf is niet opgeschreven dat hij een specifiek rooster had wanneer hij ging bidden. Maar in moeilijke tijden in zijn bediening, trok Hij zich terug om uren met God de Vader te praten. Als Jezus gebed nodig had voor nieuwe kracht, hebben wij het zeker nodig! Neem elke gelegenheid om deze gave te gebruiken om de geweldige bronnen van God aan te boren.

🕗 Periode 3 / Dag 40 – 🌲Pad 11. Gebed En Voorbede   –   📌 Rom. 1:16  | 

Print

Comments are closed.