20.02.2010 – Te koop
De bigma lens is te koop, ofwel de Sigma 50-500mm f/4-6.3 EX DG wegens aanschaf van een andere lens. De Sigma 50-500 is altijd uitstekend bevallen bij het fotograferen in het AWD e.d.
De lens is als nieuw, heeft geen beschadigingen en gaat weg voor de prijs van €700 (inclusief UV filter). De serieus geinteresseerde koper krijgt er gratis een 2x teleconverter bij ter waarde van €220 die van de 500mm in een keer 1000mm maakt.
Voor meer informatie, zie onder andere:
► Sigma site
► Digital Picture review
► Bigma test 1 of Bigma test 2
► Juza Nature Photography test
► Eigen collage van fotos met de Sigma 50-500.
De lens is alleen geschikt op een camera met Sony/Minolta fitting.
Total views: 1233
1) Wat voor lens heb je nu gekocht?
2) Op die foto rechts moeten nog auteursrechten betaald worden volgens mij!
Wat betreft punt 2: de foto is beschikbaar op internet zonder vermelding van copyrights ed. Maar heb jij portrettechten betaald voor deze?
Als de afbeelding niet in opdracht van of ten behoeve van de afgebeelde persoon is gemaakt, is het portretrecht beperkt. De afgebeelde persoon kan zich dan alleen maar verzetten tegen publicatie (openbaarmaking), voor zover die persoon een redelijk belang heeft om zich daartegen te verzetten. Er is geen grond om het maken van de foto zelf te verbieden. In de woorden van de Auteurswet 1912:
Is een portret vervaardigd zonder daartoe strekkende opdracht, den maker door of vanwege den geportretteerde, of te diens behoeve, gegeven, dan is openbaarmaking daarvan door dengene, wien het auteursrecht daarop toekomt, niet geoorloofd, voor zoover een redelijk belang van den geportretteerde of, na zijn overlijden, van een zijner nabestaanden zich tegen de openbaarmaking verzet.
Als de afgebeelde persoon de publicatie van het portret wil verbieden, zal de rechter een belangenafweging maken. (Artikel 21). De rechter zal daarbij zo nodig ook rekening houden met de vrijheid van meningsuiting en de persvrijheid.
De volgende omstandigheden kunnen een redelijk belang vormen voor iemand om zich tegen publicatie te verzetten:
1) privacy-overwegingen. Een dader of slachtoffer van een misdrijf die niet in een krant of encyclopedie wil worden afgebeeld kan zich hierop beroepen. Een politicus, bekend zakenman, topsporter of ander algemeen bekend persoon, kan zich hier niet zo gemakkelijk op beroepen.
2) Commerciële belangen – een bekende sporter of popster kan zijn foto willen gebruiken om geld te verdienen door middel van merchandising.
3) De afgebeelde persoon wordt in de afbeelding voor schut gezet of belachelijk gemaakt. Bepalend is daarbij niet de bedoeling van de maker, maar of het zo opgevat kan worden; of iemand zich door de foto in zijn eer aangetast kan voelen.<—-DIT ZOU MOGELIJK DE ENIGE OMSTANDIGHEID ZIJN DIE OVERWOGEN KAN WORDEN.
4) De wijze van afbeelden is schadelijk voor het imago van de persoon.
5) De afbeelding wordt gebruikt om reclame of propaganda te maken voor iets waar de afgebeelde persoon niet achter staat.
De wet bevat een uitzondering voor opsporingsberichten en dergelijke van justitie, ten behoeve van de openbare veiligheid of het opsporen van strafbare feiten. (artikel 22).
Hoi Auke
Ik zag je berichtje..Wel heel aardig dat je eerst aan mij dacht.
Maar omdat ik in barcelona zat …
Maar ik hou het bij mijn oude lens.
Gr Henk